zaterdag 15 juli 2017

Palmkool

Ik heb weer een nieuwe tuinvriendin in de tuin te Overvecht. Ze woont nota bene bij mij in de straat, in de flat. Ze is erg opgetogen dat ik ook daar tuinier. Ze tuiniert haar hele leven al en laat mij trots haar gewassen zien. Ze heeft vooral veel andijvie en veel boerenkool. Dus ik zeg; 'U houdt nogal van boerenkool!' Ja, beaamt ze, ze houdt erg van boerenkool. En nu heeft ze een nieuwe kool ontdekt: aanbevolen door haar tuinbuurvrouw: palmkool. Daar trek je van onderaf de bladeren af en dan wordt het net een palmboom. Die bladeren kun je roerbakken. Al googelend vind ik uit dat palmkool een Italiaanse versie van boerenkool is. Die groeit de hele winter door. Als kool, zeg maar.

Ook over de uien praten we met veel begrip over en weer. Uien, daar vind ik nu eigenlijk niks aan, bekent ze. Je stopt er één in de grond, en een paar maanden later haal je er ook weer één uit, weliswaar wat groter, maar nog steeds maar één. Nee, dan de aardappelen, zeg ik, ik heb nu al weer aardappelen geoogst. Oranje. Wat een mooie aardappelen, ik wist niet dat je zo blij kon worden van aardappelen. Zij wel, maar zij vindt dit tuintje te klein voor aardappelen. Maar inderdaad, wat heb ik een mooie aardappelen.

Op de terugweg mijmer ik wat over zestig-plus vrouwen. Ze zijn er in grote getale en leven in een voor de rest van de wereld tamelijk onzichtbaar universum. Want men is niet in ze geïnteresseerd. Tenzij ze je moeder of je oma zijn. Vaak werken ze niet meer of nog maar weinig uren. Veel zijn soort van alleen: gescheiden, weduwe, of wel getrouwd, maar met andere bezigheden dan hun ega, vaak wel moeder en/of oma maar hun kinderen leiden hun eigen leven. 

Ik ben ook al bijna zestig plus, maar voel me nog niet tot de groep horen, want nog hard aan het werk. Maar hier ontmoeten deze vrouwen elkaar: in de moestuin, en praten ze hartstochtelijk over zaken als boerenkool en palmkool. Het gaat niet meer over de maatschappelijke positie, daar vraagt niemand naar, het gaat erom of je aardig bent, toeschietelijk, behulpzaam, geïnteresseerd, gastvrij. 

Geen opmerkingen: