zondag 2 juli 2017

Reli

Er heerst een enorme zondagochtend reli-vibe in mijn buurtje. Om kwart voor tien begint het met de klokken van de Bethelkerk die vandaag loeihard beieren. Om kwart over tien stroomt de straat en buurt vol met gezinsauto's van de jonge kinderrijke vrijgemaakte gezinnen, en de Surinamers van de Best Life Church arriveren bij het Zimihc-theater. Zelf heb ik wel weer behoefte aan een mooi reli-momentje, dus ga ik naar de St. Jacobuskerk, waar vandaag een Taizé-viering is. Ik ben er al een tijd niet geweest. De kerk is nu door het bisdom verkocht aan de Best Life Church, wat de overgebleven katholieken helemaal niet fijn vinden.

Ik had hen een beetje opgegeven daar, hun verlies is mijn verlies niet, dacht ik, maar vandaag vind ik het weer heel mooi. Er is niet eens meer krakkemikkig orgel of een minikoor, vandaag begeleidt Klazien op de blokfluit. En toch is het ontroerend mooi. Ze zingen de Taizé-liederen in het Nederlands, maar ik doe Latijn. Laudate Domine vind ik behapbaarder dan Lof zing en prijs den Heer.

Geen opmerkingen: