zaterdag 26 augustus 2017

Welkoop

Bel dan even naar de Welkoop, zegt Bobby. Al maanden heb ik een doos van de Welkoop met daarin een kweekbak in de kamer staan. Die hebben Zus3 en Zus4 mij voor mijn verjaardag gegeven. Dat hebben ze heel  leuk bedacht. Het is ook logisch dat mijn zo plots en fel opgevlamde tuinwoede tot cadeaus inspireerde. Maar wat moest ik met de kweekbak? Aan kweken ben ik nog helemaal niet toe, dat is weer een geheel andere tak van sport. Zwager4 die al zijn hele leven moestuiniert doet ook niet aan zaaien en opkweken.

Voor zaaien en opkweken zijn kasjes goed. Maar daar heb je weer ruimte voor nodig. Zelfs voor een kweekbak is niet echt plek in ons postzegeltuintje. We wonen in de categorie kweekbakjes in de vensterbank. Maar we hebben beneden ook geen vensterbank.

Een plantenoppottafeltje zou toch handig zijn, argumenteert Bobby, die steeds de kweekbak uit de doos wil halen en in de tuin zetten. Maar dan moet ik eerst een plantenoppottafeltje als onderstel voor de kweekbak kopen. En dat wil ik wel, maar als die kweekbak erop staat dan kan ik niet meer oppotten. Wat een kwestie weer. Ik voel me al schuldig sinds ik hem heb. En dat sinds 1mei. Om dingen in gang te zetten zet Bobby de kweekbak nu maar in het toch al volle schuurtje. Dat activeert. 

Ik bel de Welkoop in Harmelen - de andere Welkopen zijn in Soest en Houten. Harmelen ken ik nog niet, dan moet je via Vleuten, dat lijkt me leuk. Mag ik de kweekbak ruilen voor een oppottafeltje? Hij zit nog in de doos, ik heb alleen geen bon. Dat weet ik niet hoor, zegt de Welkoop-man, dat moet ik eerst zien. Komt u maar even langs.

Harmelen is hemelsbreed niet ver. Google raadt ook aan om binnendoor via Vleuten te gaan en niet via de A12. Maar de wegen daar zijn onbegrijpelijk en de Welkoop ligt op de provinciale weg van Harmelen richting Woerden en is vanaf de weg niet zichtbaar. Kortom, een hele opgave. Het duurt wel 3 kwartier voor ik het gevonden heb. Men moet wel doorzetten om deze queeste af te ronden. 

Het is geen tuinoppottafeltjes-seizoen, zegt meneer Welkoop. Hij heeft momenteel geen een op voorraad. Dat is maart, april, dan staat het hier vol met oppottafeltjes, zegt meneer Welkoop. Wat een onzin, zeg ik, ik wil juist nú mijn te ziele gegane kamerplanten verpotten! Maar het is niet anders. Hij is wel zo vriendelijk mijn kweekbak terug te nemen tegen de prijs die er rond 30 april voor betaald is. Nu is de kweekbak in de reclame. En ik krijg een tegoedbon.

De terugweg verdwaal ik in Vleuten alwaar een dorpsfeest is.


Geen opmerkingen: