zondag 5 mei 2019

Maar Duitsers

Gezien: de documentaire ‘Het zijn maar Duitsers’ van Bart Hölscher. Over een militaire begraafplaats Ysselsteyn in De Peel waar 30.000 Duitse militairen begraven liggen, die gesneuveld zijn in deTweede  Wereldoorlog. Ik vind het altijd moeilijk al die herdenkingsartikelen en programma’s op 4 mei. Ik kijk nooit tv, waarom dan nu wel? Dat heb ik mijn hele leven al. Afweer.

Maar nu kijk ik bij uitzending gemist wat er gisteren was en kies ik toch een documentaire. Een wonderlijk landschap in De Peel waar de Duitsers tot in lengte van dagen hun doden mogen verzorgen. En dat doen ze dan ook. Keurig wordt het gras gemaaid, de bladeren weggeblazen, de kruisen gewijzigd, de namen fris geschilderd. Enkele omwonenden worden geportretteerd, een voorzitter van een anti-fascisme-comité die de hele begraafplaats graag zou ruimen en verplaatsen naar Duitsland, een oude Duitse man wier vader er begraven ligt en die alleen maar goede herinneringen aan zijn vader had. Zijn kleindochter gaat er nu bloemen leggen. Een voormalig soldaat die afschuwelijke dingen heeft meegemaakt maar het zelf wel heeft overleefd. Alles ligt er dor elkaar: jonge jongens, SS-ers, baby’s zelfs. Een heel indrukwekkende documentaire.

De trailer:


De hele film is hier te zien:
https://vimeo.com/214087507

Geen opmerkingen: