woensdag 29 mei 2019

'You can learn to be an artist'

De zwarte map is klaar en ingedeeld: alle nummers netjes op volgorde. Straks Generale Repetitie. Sommige nummers - realiseer ik me nu - hebben we al tijden niet gezongen. En omdat ik vorige week verstek heb laten gaan... en niet alleen ik, er waren er vorige week maar zeven. Luister naar dit lied. 'Children you are not in tune / try harder with your singing / difficult it may be / but with practice and repeating / you can learn to be a artist.

Ik geloof dat ik er wat zwaarder aan til dan de rest. De Generale gaat vrij losjes. Ik hoop en verwacht op een discipline-ronde waarin we gedrild worden tot een gedisciplineerde koor, maar het voornaamste is dat we leren óver de dirigente heen te zingen naar de mensen toe. De dirigente speelt normaal de piano om ons te begeleiden, nu heeft ze een bevriend pianiste gevraagd te begeleiden en dirigeert ze echt. Maar de meeste dames kijken helemaal niet en zingen gewoon straf hun eigen tempo. Lacrimoso (Mozart) wordt van het repertoire geschrapt.

De rest doet er na afloop luchtig over. Ze vinden het geen echt optreden omdat het in een zorgcentrum is. 

Verder is het een topavond qua gezelligheid. Bij ‘Fernando en Alfredo’ beginnen een paar - waaronder ik- spontaan te dansen. ‘We zijn dames van vijftig die zich gedragen als pubers’, giechelt Ines. En nodigt me uit voor de volgende avond 40UP.

Geen opmerkingen: