zaterdag 21 december 2019

Borden

Al een tijdje wil ik graag nieuwe borden. Dat komt zo. Ooit had ik hele mooie borden, kleurig, met mozaïeken, gekocht samen met Ex, bij de firma Habitat aan de Stadhouderskade te Amsterdam. Maar toen zij wegging kon ik dat servies niet meer verdragen en gaf ik het aan Nichtje. For the time being kocht ik even borden bij de Xenos. Wit, vierkant, plat, diep, bakjes, schoteltjes. Op een dag zou er wel weer eens wat karaktervollers langskomen. Ik nam tien van alles, dat was fijn voor met de verjaardag en etentjes. 

Bobby op zijn beurt schafte na zijn toenmalige scheiding enige Hema-borden aan. Ronde, crèmekleurig. Dus nu staan onze gezamenlijke keukenkastjes al jaren vol tijdelijke borden. Bobby heeft die behoefte minder en hij steeds teveel aan zijn hoofd om de stad in te gaan om naar servies te gaan kijken. Ondertussen brokkelen en breken steeds meer van mijn Xenos-borden af in de vaatwasmachine en heb ik er van beide nog maar vijf. 

Zo'n jaar geleden kreeg ik Bobby mee naar de Hema, want eigenlijk wil ik als basis liefst simpele borden. Ik had de Hema-lijn 'Rome' uitgezocht, eenvoudig, neutraal, smaakvol. Ze lijken precies op zijn eigen Hema-borden, maar nu vond hij deze ineens saai. Wat nu? Dat hij zelf borden ging bekijken, dat mocht ik willen. En toen kwam er dit aar ineens het servies van wijlen Schoonmama. Het is mooi, porselein met een grijs-groene rand, niet zo uitbundig. Beetje bejaard. Maar ja, wel het hele servies van Schoonmama. Nou goed, zei ik. 

En nu is het bijna kerst en waarmee dek ik straks de tafel? Ik wil nog steeds dat Rome-servies, dus afgelopen dinsdagmiddag spraken Bobby en ik af bij de Utrechtse hoofd-Hema aan de Steenweg. OK, besloten we, we doen het. En het oude servies gaat naar de Kringloop. We waren het zomaar eens. Maar tegenwoordig hebben winkels niet veel assortiment meer meer op voorraad. Je moet de dingen online bestellen. Dinerborden, ontbijtborden en pastaborden. Zo gezegd zo gedaan.   

De pasta-borden blijken ze niet meer te hebben. Je kan ze ook niet bestellen of reserveren. Grr.  Bezorgen doen ze via DHL, op zaterdag tussen 08 en 18 uur. Pff, dat is wachten. 

De bezorger komt om 16u. Nu is alles uitgepakt en in de kastjes gezet. Alle oude borden kunnen nog net in de Hema-doos naar de Kringloop. Weg is weg. Hoop dat iemand ze voor 1 euro mag kopen en er gelukkig van wordt.

Voor de zekerheid check ik nog even op de Hema-site hoe dat zit met die missende pasta-borden die ik soepborden vind. Handig toch voor het kerstdiner. Nee, nog steeds niet leverbaar via de site. Maar men kan ook de winkelvoorraden checken. En wat zien ik? Bijna nergens hebben ze de Rome-pastaborden, maar in Utrecht aan de Steenweg zijn ze nu ineens in grote getale op voorraad. 

Geen opmerkingen: