vrijdag 13 december 2019

Modest Fashion

Modest fashion: ik had eigenlijk geen idee wat het was: ‘bescheiden kleding’, ’bedekkende’ kleding, mode van/voor moslima’s. Het Stedelijk Museum in Schiedam heeft er een tentoonstelling aan gewijd. Het is niet een onderwerp dat mij dagelijks bezighoudt, ik vind het lastig, die meningen over sluiers en burka’s, en maak mij er meestal van af met een ieder-zijn/haar-meug. Moslima’s die om het hardst roepen dat zij kiezen voor die sluiers, dat die hun identiteit bepaalt, wie ben ik om daar wat van te vinden.

En zelf ben ik als meisje ook opgevoed met een vorm van modest kleding. Nette kleren. Fashion zou ik het niet willen noemen. Maar toen ik klein was mochten meisjes in ons Umfeld geen lange broek en toen ik puber was geen minirok, en geen spijkerbroek met gulp,  om maar twee beperkingen op het toen heersende modebeeld te noemen. en voor refo-meisjes op de Bible Belt geldt dat anno nu nog steeds. maar daar gaat de tentoonstelling niet over. Het gaat over de wereldwijde groeimarkt van wijde verhullende kleding voor vrouwen, die heel groot is en waar ook grote modemerken zich aan committeren vanwege de omvang van die markt. Je kunt zeggen dat modest fashion vrouwen bedekt en verstopt, je kunt ook zeggen dat het vrouwen vrijheid geeft omdat ze zich zo onttrekken aan de seksualiserende blik van mannen.

De eerste keer dat ik kritiek hoorde op onze mode uit de mond van een islamitische vrouw was van de Marokkaanse sociologe Fatima Mernissi, die vond dat confectiemode maakt dat Westerse vrouwen zo’n negatief zelfbeeld hebben. Dat vrouwen van vijftig zich in modellen voor meisjes van 14 moeten persen. Terwijl in haar cultuur kleding door naaisters voor het individu werd gemaakt. Niet zij, maar wij waren onderdrukt. Dat is mij altijd bijgebleven. Daar gaat deze tentoonstelling ook over.

Er hangt veel werk van islamitische mode-ontwerpsters, maar ook van niet-islamitische. En niet alle islamitische ontwerpsters maken wijde kleren. Wel is het duidelijk dat zij zich moeten verhouden tot de regels mbt vrouwenkleding in hun land. Ze doen mee, ze verzetten zich, ze zijn creatief, ze zijn opstandig, er zijn vele manieren om met de culturele en religieuze regels om te gaan. Dat is verrijkend om te zien. Je ziet zoveel beelden van gesluierde vrouwen met plezier. Stoere vrouwen, sportieve vrouwen, excentrieke vrouwen.

Ook zien we dat het nog helemaal niet zoveel generaties geleden is dat vrouwen zich hier te Lande ook van top tot teen bedekten.

Geen opmerkingen: