donderdag 24 juni 2021

Sentimental

Zal ik sentimental gaan doen in Groningen? Nadat ik de tentoonstelling van Alida Pott en de vaste collectie van De Ploeg in het Groninger Museum bezocht heb. 

In deze stad woonde ik van 1975 tot 1981. Bloemstraat 27a. 

De bolide parkeer ik ver het Damsterdiep op. Aan het eind van de Oosterparkwijk is het nog gratis parkeren. Vandaar is het een half uur lopen naar het centrum. Twee keer per uur rijdt daar een streekbus.

Welke adressen zijn relevant om te bezoeken? Allereerst de Bloemstraat dus, waar ik zes jaar woonde. Eerst op een zolderkamertje met twee kleine klapraampjes. Daarna op de achterkamer op de eerste etage, met (gedeeld) balkon. De letterenfaculteit aan de Grote Kruisstraat. Het Academiegebouw. De studentenvereniging Hendrik de Cock. De mensa bij jongeren sociëteit Vera in de Oosterstraat. Waar Marg en ik vrijdags gingen dansen. Het studentenhuis vol Vindicat-jongens van Marg aan de Parallelweg bij het Noorderstation. Mijn oude schoolvriendin Ans die aan de Moesstraat woonde. Het huis van Zus4 aan de HW Mesdagstraat. Het studentenhuis van mijn eerste vriendje aan de Bankastraat. De Stadsschouwburg aan de Turfsingel. Bioscoop het Concerthuis aan de Poelestraat. Het Vrouwencafé aan de Oude Ebbingestraat. Hani501 die woonde aan de Jozef Israelsstraat, toen kraakte aan de Herestraat, en toen een kamer aan de Zaagmuldersweg. De Prinsentuin, het Martinikerkhof, het Noorderplantsoen… Het huis van Ex aan de Harderwikerstraat. Ik weet het nummer niet meer. Tot mijn verbazing herken ik de voordeur en het huis niet meer als ik ervoor sta. Nummer 15? Broerlief die aan het Damsterdiep woonde. Ik loop langs een heleboel adressen. Leuk is dat. 

Al die jongeren hier. Dat was ik toen ook. Ook veel ‘oudere jongeren’. Het is heel anders hier dan in het westen des lands.

Uiteindelijk ga ik lekker dikkedakken bij een Libanees restaurantje aan de Nieuweweg. Buiten op straat. Het is af en aan met fietskoeriers. Aan de overkant een piercing winkel en een Russische supermarkt. In deze straat woonde Zwager4 vroeger. Eerst voelt het wat onwennig, in mijn eentje, maar al gauw word ik vrienden met de straat. Mooi is dat.

Geen opmerkingen: