vrijdag 4 juni 2021

Sparta

Er zit een coffeeshop-fietsenmaker aan de Oudegracht in Utrecht (Blackbird Coffee & Vintage) die fietsen herstelt en verkoopt uit mijn jonge jaren. Vintage heet dat. Meestal zijn het racefietsen uit de jaren zeventig en tachtig. Ik had eerst een Motobecane en toen een Mercier, beide damesracefietsen. Zulke verkoopt hij ook regelmatig, zie ik op Facebook. 

Nu heeft hij deze Sparta te koop. Dat was mijn eerste eigen fiets voor de middelbare school. Ik was nog niet zo uit de kluiten gewassen, dus de fiets was letterlijk op de groei gekocht. De verkoper van nu noemt het een ‘vouwfiets’ maar indertijd (we spreken over 1969) heette het uitdrukkelijk géén vouwfiets. Wat was het verschil? Deze fiets kon je niet vouwen, alleen makkelijk van zadel en stuur ontdoen .

Ik hoor nog de ketting. Niemand had zo’n fiets. 

Geen opmerkingen: