maandag 19 juli 2021

Bijenzwermen

Dat is nou leuk aan mijn nieuwe werkje bij het M-park. In de app-groep komt ineens een foto voorbij van een bijenzwerm die in de stalen omlijsting van een reclamebord in het park hangt. Dat berichtje gaat helemaal los: wat is dit wat doen we? Er zit een aantal daadkrachtige en oplossingsgerichte heren in die app-groep. Dus zo'n uur later is de zwerm opgehaald door een imker uit de buurt. ‘Zal ik er een stukje over maken?’ doe ik een duit in het zakje. Dat is tenslotte mijn rol in het geheel. Wie zal ik dan bellen?

De een vindt dat ik imker Harry moet bellen, de ander is meer voor imker Henk. Ik bel imker Henk, maar imker Henk vindt dat ik imker Harry moet bellen. Bij beiden is het moeder de vrouw die de telefoon opneemt. ‘Henk! (Harry). Ik heb een mevrouw aan de lijn. Wéér over die bijen.’

Ik weet helemaal niets van bijen en imkers. Dus ik heb best een beetje drempelvrees om zo'n man op te bellen en vragen te stellen. Wat voor vragen? Maar hij vindt het leuk en vertelt graag. Zo’n bijenzwerm is op zich niet zo bijzonder, zegt hij. Het komt regelmatig voor dat een zwerm bijen vertrekt en elders neerstrijkt. Hij heeft geen idee waar de zwerm vandaan kwam. Hun vorige behuizing kan 500 meter zijn, of 1,5 km, of 8 km. Wel bijzonder is dat ze aan zo’n metalen frame van een reclamebord gaan hangen.  Er komen wel meer van die zwermen voor in het M-park, maar normaal zie je ze niet, ze hangen doorgaans in struiken of bomen. Hij haalt wel zo’n tien keer per jaar zwermen bijen op, vertelt hij.  

Waar deze zwerm vandaan komt? Geen idee. In de Vlinderhof in het M-park is een bijenstal met meerdere volken. Maar degene bij wie zo’n zwerm vertrekt is merkt dat meestal niet eens. En mist ze ook niet. In een groot volk zitten 60.000 tot 80.000 bijen. Dit is een kleine zwerm van zo 4.000 à 5.000 bijen.

Wat kan de reden zijn dat zo’n bijenzwerm uit de oorspronkelijke behuizing vertrekt, vraag ik. en de imker vertelt: ‘Zo’n zwerm gaat mee met de bijen-koningin. Zij bepaalt wanneer een zwerm vertrekt.  Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer er in een volk een nieuwe koningin wordt geboren. Zijn er twee koninginnen, dan is er één teveel. Dan vertrekt er één, met een deel van het volk. Meestal gaan ze dan eerst ergens aan een boomtak hangen. Een paar verkenners gaat op uit om te kijken waar de bouw van een nieuwe behuizing mogelijk is.’

Hoe gaat het vangen van zo'n zwerm? De imker vertelt: ‘Dat was nog een heel gedoe. Ze hingen aan die pijp en ze klitten allemaal aan elkaar. Normaal kun je ze uit een boom schudden, maar nu moest ikze met een veer in de korf proberen te vegen. Maar als de koningin er eenmaal in de korf zit dan volgt de rest vanzelf.’

De imker is na zijn pensionering bijen gaan houden. Zijn honing verkoopt hij onder meer bij Plattelandswinkel en Fruitbedrijf Goes aan de Groenedijk. Vorig jaar oogstte hij 600 kilo honing, dit jaar maar 100. ‘2021 had een slecht voorjaar. Appelbloesem heeft nectar bij 14 graden, maar het werd maar geen 14 graden.'

Vanavond verplaatst hij de zwerm uit de korf in een zesraams kastje. ‘Daar passen ze goed in. Het is waarschijnlijk dat ze daar dan blijven. We zullen ze wel een beetje moeten helpen om de winter door te komen, met voer. Oogsten wordt pas volgend jaar. Als ik ze niet gered had hadden ze het waarschijnlijk niet overleefd. Ze moeten nog beginnen met het bouwen van honingraten, en de bloei is bijna voorbij.’

Hier staat het verhaal:

Geen opmerkingen: