dinsdag 13 juli 2021

De Rijn

Of ik een stukje over de Vikingrijn kan maken. Ik vind de loop van de rivieren in Nederland behoorlijk onbegrijpelijk. De Rijn die ergens bij Arnhem in Waal en Nederrijn splitst. De Waal die westelijk verandert in de Merwede. De Nederrijn die bij Culemborg in Lek verandert.

Om Utrecht heen is de in Duitsland zo machtige rivier de Rijn door de eeuwen heen al meanderend geheel verzand. Oostelijk van Utrecht heb je nog een soort brede beek die Kromme Rijn heet, westelijk heb je sinds kort de Vikingrijn, maar die is kunstmatig uitgegraven teneinde de mensen van een Vinex-wijk in een polder een beetje een gevoel van historie te bieden. Wel mooi trouwens. 

Er is veel  archeologie in dit gebied. De Romeinen hadden een loop van de Rijn die de grens van het Romeinse Rijk vormde, en in de Middeleeuwen meanderde die Rijn wat noordelijker en via die route kwamen de Vikingen naar Dorestad. Daar hebben ze nu (een stukje van) die Vikingrijn uitgegraven en hebben de archeologen Romeinse en Vikingschepen gevonden. Tussen de Romeinen en de Vikingen zit wel 1000 jaar. OK, ik ga proberen het te snappen en er een stukje over te maken. 

Hier heb ik twee uur over gepraat met een Utrechtse ambtenaar op het gebied van Ruimte. Hij heeft een boek met oude kaarten mee. Maar wanneer bij Culemborg nou de Lek is ontstaan, twaalfde eeuw ofzo, en of dat nou een rivier of een kanaal is… ik ben er nog niet uit. Ik denk een rivier, maar deze meneer beweert dat de Lek gegraven is. Want hij loop zó rechtdoor... Twaalfde eeuw?  

Geen opmerkingen: