vrijdag 2 juli 2021

Wandelen

Om het Máximapark beter te begrijpen ga ik vandaag een andere wandeling dan anders maken. Eerst ben ik thuis een lijst begonnen met de meest iconische bezienswaardigheden in het park: de kunstwerken, het museum, de bruggen, de speciale tuinen, de sportvelden, de horeca, om een beetje een idee te krijgen wat ik als storyteller van het park zou kunnen gaan doen. Wandelen geeft dan weer een geheel andere input dan info op de computer. Vandaag loop ik het Lint af, noordwaarts. Dat Lint is een lang breed multifunctioneel pad om het hele park heen. Voetgangers, fietsers, skeelers, ze passen er allemaal op.

De wijk Leidsche Rijn / Vleuten / De Meern heeft zich meer naar de oude structuren van het bestaande landschap gevoegd dan in eerdere nieuwbouwwijken gebruikelijk was, heb ik begrepen. Eerder werd zo’n polder helemaal schoongeveegd en werd er een nieuw stratenpatroon overheen gelegd. Nee, zei Riek Bakker die het masterplan maakte, we volgen de oude wegen en watertjes en we luisteren naar de mensen.

Hier dan een oude kaart van Utrecht, Vleuten de De Meern. 19e eeuw.









Geen opmerkingen: