vrijdag 12 mei 2023

Mystiek

Ik had Bobby op zijn verjaardag begin dit jaar het boek Mystiek gegeven van de Engelse schrijfster Evelyn Underhill (1875-1941). Het is pas onlangs in het Nederlands vertaald door Jean Jacques Suurmond, theoloog en psychotherapeut met emeritaat. Bobby is nogal fan van deze Suurmond, die lange tijd een column in Trouw had. Een vuistdik boek.

En nu zag ik dat Suurmond in Bilthoven in die Woudkapel waar ik op dinsdagochtenden zing een inleiding houdt over de schrijfster en dat boek. Dus wij er naartoe. Dertig vooral oudere mensen vormen het publiek. Ze kopen het boek bijna allemaal. Dus dat kan wel uit.

Zelf leg ik boeken over mystiek - Bobby heeft er nogal wat - altijd vrij snel weg. Omdat ze zeggen dat mystiek over het onzegbare gaat… Wijd er dan ook niet zoveel tekst aan. Maar goed, als we er niks over zeggen dan heb ik natuurlijk wel iets mee. Mystiek gaat ook over natuur en kunst en schoonheid en muziek. In het moment leven. Mijn lievelingsonderwerpen. 

Wat ik in deze Evelyn Underhill herken, uit wat Suurmond nu vertelt, is dat zij zichzelf als atheïst beschouwde tot zij maar kennismaakte met oude christelijke kunst in Italië - lees iconen - en dan wordt er religieus/spiritueelS in haar geraakt. Eenheid ervaren, waarnemen met alle zintuigen, kunst en muziek ervaren. Uiteindelijk wordt ze weer lid van de Anglicaanse kerk, organiseert ze retraites, en schrijft ze over ‘alledaagse praktische mystiek’ en over mystici. Een gevoel van ‘eenheid’ waar het bij mystiek over gaat ervaar ik zelf bij tekenen, bij in de tuin zijn, bij wandelen. 

Het is leuk om een lezing bij te wonen.

Geen opmerkingen: