zaterdag 26 maart 2011

Jongen A

Eens iets heel anders. Hoe deze roman Jongen A in mijn huis gekomen is herinner ik me niet meer, maar het ligt al lange tijd op een der stapels. Van de redactie meegenomen? Toen ik de uitgeefster ervan ging interviewen? Het werd in Engeland uitgebracht in 2004, in 2008 vertaald en ook al succesvol verfilmd. Dat alles is geheel langs mij heen gegaan. Maar als ik er aan de lunchtafel over vertel weten diverse collegae ervan. 

Uitdagend gegeven. Mooi uitgewerkt. Het riep in Engeland sterke associaties op met een zaak waarbij twee jongetjes een peuter vermoordden. Hoofdpersoon in deze roman is een jongen van 24 jaar, die bijna vijftien van zijn leven in jeugdgevangenissen heeft doorgebracht. Hij krijgt een nieuwe naam, Jack, een baan en een nieuw leven. Zolang zijn echte naam niet aan het licht komt, ziet zijn toekomst er hoopvol uit. Tenminste, als het aan zijn maatschappelijk werker Terry ligt. Voor zijn nieuwe vrienden is hij een goeie jongen die bij vlagen onverklaarbaar agressief wordt. Voor zijn vriendin is hij onwaarschijnlijk naïef en ondoorgrondelijk. Jack lijdt eronder dat hij niemand in vertrouwen kan nemen. Hij levert een constant gevecht met zichzelf om écht iemand anders te worden. Maar de media gunnen hem zijn nieuwe leven niet. Het is een indringende aanklacht tegen de dubbelhartigheid van een maatschappij die jeugdige criminelen een herkansing wil geven, maar ze tegelijkertijd genadeloos veroordeelt.

De auteur Jonathan Trigell (1974) is Brits en woont in Frankrijk. In 2002 behaalde hij een mastertitel in ‘novel writing’ aan de universiteit van Manchester. Daarna had hij talloze baantjes als gids, barman, bordenwasser, chauffeur, manager op het vliegveld en skileraar. Zijn tweede roman Cham verscheen in 2007.

Geen opmerkingen: