donderdag 10 maart 2011

Protest

Blijk ik gisteren getuige geweest te zijn van een heus protest! Terwijl ik op het strand kuierde zag ik in de verte een groepje mensen bij de gestrande boot. Ze stonden daar maar. Groepsvakantie, dacht ik nog met licht afgrijzen. Op een gegeven moment stak één persoon de handen in de lucht, en vervolgens staken alle mensen van het groepje de handen in de lucht. Het is niet zomaar een groepsvakantie, het is een esoterische groepsbvakantie, dacht ik. Wat zijn we volgzaam. Follow the leader. Gaat hij op één been staan, ga jij op één been staan. Wijst hij naar zijn voorhoofd, wijs jij naar je voorhoofd...

Helemaal mis dus. Het bleek een protest te zijn van Borkumers tegen de steeds uitbreidende Eemshaven. Zij voeren al sinds 2007 actie. 'Vanuit de mist doemt op het brede strand een groepje mensen op', schrijft Trouw. 'Ze hebben sportkleding aan en gooien ballen naar elkaar. Na een kwartier loopt het groepje kuchend richting boulevard onder leiding van een sportleraar. Terug naar het kuuroord met uitzicht over de Waddenzee.' Borkum is (nóg) een kuuroord, vanwege de superschone lucht daar, maar die wordt ernstig bedreigd door drie energiecentrales. 'In de snel  groeiende Eemshaven verrijzen in hoog tempo drie nieuwe energiecentrales. Een poeder-kolencentrale  van het Duitse RWE, een multi-fuel  centrale van Nuon en een gasgestookte centrale van Eemsmond  Energie. Het Eemsgebied moet  straks 30 procent van het Nederlandse energieaanbod voor zijn rekening  gaan nemen.' Met alle gevolgen voor kuuroord Borkum van dien.

Het hele bericht in Trouw

Geen opmerkingen: