maandag 28 maart 2011

Cederhout

Op een verjaardagsfeest met veel dames op leeftijd (de jarige is 65 geworden) krijg ik nogal wat respons op mijn houten hanger. 'Is dat een Siberische hanger van cederhout?' 'Nee', zeg ik, en vertel van de Utrechtse kunstenares die deze hangers maakt. Die mooie plakjes hout van takken snijdt en ze zorgvuldig polijst. Bij de Altai, vertelt de mevrouw, krijgen jonge mensen een ruw plakje hout om en in de loop van het leven polijst het vanzelf door tegen de huid aan te hangen.

De Altai, vraag ik? Wat is dat? 'Dat is een staat in Zuid-Siberië', zegt ze, 'daar was ik een keer.' 'Hoe kwam u nou in Zuid-Siberië terecht?' En dan volgt er een heel verhaal over het sjamanisme aldaar. Dat ze heel erg ziek was en in een healing terecht was gekomen. Teveel om na te vertellen.

Er valt ontzettend veel te vinden als je gaat googelen op 'Siberië', 'sjamanisme' en 'cederhout'. Over de ceder: 'De Siberische ceder leeft 550 jaar. Met zijn miljoenen naalden ontvangt hij dag en nacht het hele spectrum van lichte energie en slaat dit op. De ceder, en ook de cederhout-hanger, neemt de kosmische energie op, bewaart deze, en geeft deze af aan de mens, wanneer diens energiepeil daalt. Veel healers voelen deze energie en kracht. Maar bij een cederhout-hanger moet je rol die je zelf speelt niet vergeten, want het amulet slaat ook jouw liefde en jouw licht op.'

Het is even zoeken, maar het was 2 december 2010. Mijn plakje hout is niet van Ceder is maar van Christusdoorn.

Geen opmerkingen: