zaterdag 11 februari 2012

Hoe een dag soms anders gaat dan je dacht

Na de eerste ochtendrondjes op het Nieuwe Diep - er zijn rond koffietijd veel jonge ouders met peuters en kinderwagens op het ijs - bel ik Hornbach, hoe of het eigenlijk staat met de gordijnen. Het is tenslotte al 5 weken geleden dat ik ze besteld heb en het naaien zou drie weken duren. Ze liggen klaar, zeggen ze bij Hornbach. We hebben u de 9e een sms-je gestuurd. Dat staat in hun systeem. Dat ik 'm niet gekregen heb, dat kan iedereen wel zeggen.

De auto start niet. Niet een béétje niet, nee helemaal niet. De Wegenwacht neemt niet op. Teveel telefoontjes blijkbaar. Buurman opgetrommeld. Buurman, help! En Buurman komt met zijn Berlingo voorrijden en helpt. Bedankt Buurman! 

Dan naar Zaandam. Het is zaterdagmiddag en heel druk bij de service-balie van Horbach. Je kan wel hopen dat dat minder is bij vrieskou, maar het is wat het is. Gewoon blijven ademhalen, Lucie Theodora. Straks ben je weer thuis en heb je een prachtige kamer met nieuwe gordijnen.

Als één gordijn hangt constateer ik: Die is veel te smal! Hij is maar 1 meter breed en het raam is wel 4 meter! Bobby probeert nog iets opbeurends te bedenken, maar het is duidelijk dat het niet klopt en dat ik wéér naar Zaandam moet. Zal ik dan nu maar mee naar Zaandam, vraagt hij lief.

Bij de Hornbach kunnen ze ook niet anders dan toegeven dat de gordijnen veel te smal zijn. Mandag kunnen ze pas met het verantwoordelijke Atelier bellen. Ik ben het ineens helemaal zat er ik vind de gordijnen ook eigenlijk helemaal niet mooi. Ik eis mijn geld terug. Dat is even schrikken voor ze, maar ze betalen de 434 euro terug.

Als we wegrijden vraagt Bobby: 'Mag ik nog even langs het Zaans IJzerhuis? Koopjes kijken? Tóe!'

Om half vijf staan we éindelijk op het ijs. Is er een Danceparty aan de gang! Op het ijs. Hónderden jongeren deinen op een dodelijke dreun. Wat een akelige rotherrie! Dat dat mag! Blijkt dat het een feestje is van Stadsdeel Oost zelf! Die wat leuks wil doen, op in de Vaart der Volkeren. De hele dag wilde ik schaatsen, maar nu wil ik alleen nog maar naar huis.

Deze dag is een oefening in accepteren dat de dingen niet altijd gaan zoals je dacht.

Geen opmerkingen: