woensdag 18 september 2013

Nieuwbouw

Vandaag leidt de vrije dag naar mijn internetvriendin te Nijmegen-West. We zijn al zeven jaar internetvriendinnen en hebben elkaar al die tijd misschien vier keer ontmoet. Maar de band is hecht. 

Nu kom ik voor het eerst in haar huis. Ze woont in een verre buitenwijk van Nijmegen, in een zogeheten rijtjeshuis. Ik met mijn voorkeur voor een 'Pippi-Langkoushuis' en mijn onoverkomelijke bezwaren om in een jaren-zeventig-tachtig-nieuwbouwhuis te trekken. Dit is een reinste Pippi Langkoushuis, sterker nog: een allerheerlijkst 'heksenhuis', vol boeken, plaatjes, plantjes, dingen. Allemaal dingen waar ze van houdt. Honderden.

Haar achtertuintje is een oerwoud van bomen en struiken en bamboe. En ook weer dingetjes: tientallen. De buren met aangeharkte tuintjes zijn er niet zo blij mee, want zo'n tuin trekt veel vogels aan en de laatste tijd ook spreeuwen. Spreeuwen stinken. Dat is niet fijn, dat geloof ik. Erg leuk om te zien dat er ook in deze wijken dergelijke universa te creëren zijn. 

Geen opmerkingen: