vrijdag 1 november 2013

Allerzielen

Vandaag is het Allerheiligen en morgen Allerzielen. Bij de Allerheiligen gedenken ze de heiligen en bij Allerzielen de eigen overledenen. Bij de Nikola-communiteit doen ze vanavond al Allerzielen. Er is in mijn directe omgeving (gelukkig) niemand dood gegaan dit jaar. Maar Mutti mis ik nog steeds. Ik ga denk ik Mutti gedenken.

Deze foto is van een paar dagen voor ze overleed. Ze was de weg totaal kwijt, maar wat gingen we graag naar haar toe. Ze was een engel, dat laatste jaar. Zelf was ze heel verdrietig, maar tegelijkertijd was ze een brok licht en liefde voor iedereen (maar dan ook iedereen) haar omgeving. 

Als ik naar die foto kijk, dan moet ik denken aan al die wondere conversaties die je met haar voerde. Ze snapte niets meer. Dan vroeg ze: Wat is dat? Dat is soep. Wat moet ik daarmee? Dat moet u opeten. Dan stak ze haar lepel in de soep en keek ze je trouwhartig aan. Zo? Ja, zó. En dan smikkelde ze de soep op.

Op Radio M is een interview met een dame van het Catherijne Convent over Allerzielen en Allerheiligen en de vele rituelen in de katholieke kerk. Omdat de mensen niet meer naar de kerk gaan missen ze die rituelen. Begrafenisondernemers en begraafplaatsen nemen deze rituelen nu over. 

Geen opmerkingen: