vrijdag 8 november 2013

Stijl

Een verdieping van het Stedelijk is gewijd aan Design. Ook dat is een vermakelijke afdeling, omdat design zo tijdgebonden is en dus gedateerd. Het is zo snel over tijd. Soms roep het grote emoties op. Zó karakteristiek, lelijk, sixties, seventies. 

Een klasje schoolkinderen, stuk of tien, wordt er rondgeleid door een gids die denk ik tevens beeldend kunstenaar/ontwerper is. Hij leert ze wat 'stijl' is en dat iedereen zijn eigen stijl heeft of zou kunnen hebben, áls die hem herkent. Voor een kast met de meest idiote lampen moeten ze allemaal een uitkiezen, welke zij de mooiste vinden, in drie tellen. En waarom. Sommigen weten het meteen, anderen weten het helemaal niet. Maar sl hun gezichtjes stralen als zij mogen zeggen welke zij de mooiste vinden en waarom. En ze zijn verrast dat anderen iets ánders mooi vinden.

Dan loop ik langs een stereomeubel uit Sint Juttemis. Tóen zou ik hem heel lelijk gevonden hebben. Nu zou ik hem wel in mijn nieuwe huis willen hebben!

Geen opmerkingen: