woensdag 6 november 2013

De verdwenen dierentuin

Lees net op internet: 'Er komt binnen een maand tweede druk van het boek De verdwenen dierentuin van Aleid Rensen. Dat zegt u hoogstwaarschijnlijk niets, maar mij heel veel. Zij was gedurende 25 jaar de directeur van het Noorder Dierenpark Emmen, een van de belangrijke plekken uit mijn jeugd. Tot wij in 1965 naar de nieuwbouwwijk Angelslo verhuisden grensde de dierentuin nagenoeg aan onze achtertuin, er zat één straat tussen, en dus maakten dierengeluiden onderdeel uit van het dagelijks leve. Vooral de schreeuwende apen.

Het Noorder Dierenpark was erg beroemd in die dagen, want als eerste dierentuin had het weinig hokken en tralies. Ik kwam er graag en veel, wij hadden een abonnement. Aleid Rensen was een BN-er sinds zij op tv was bij Willem O. Duys.

Rensen en haar man woonden ook in Angelslo, niet ver bij ons vandaan. Op een dag stond in de krant dat er jonge leeuwtjes geboren waren en dat ze die thuis verzorgde. Veel weet ik er niet meer van, maar wel dat ik de stoute schoenen aantrok en bij hen aanbelde: of ik de leeuwtjes mocht zien en aaien. En dat mocht.

Ik heb in haar woonkamer gezeten en de leeuwtjes geaaid. Het stonk er nogal: de leeuwtjes poepten gele diarree. Hoe ik haar adres wist? Waarschijnlijk gewoon via het telefoonboek. Met wie ik daar was? Geen idee. Nu ik er achteraf over nadenk vind ik het eigenlijk wel heel bijzonder dat ik dat zo graag wilde dat ik dat gewoon deed, bij de directeur thuis aanbellen.

Stuur direct een mailtje naar mijn vrienden van de boekhandel in Emmen of ze me een exemplaar van het boek kunnen opsturen en dat kan. 


Geen opmerkingen: