zondag 18 mei 2014

Zalmpakketje

Een tijdje terug heb ik een rol bakpapier gekocht. Als je dat niet hebt sluit je allerlei recepten uit, tenslotte. Maar ik heb het nog nooit gebruikt.

Vandaag is een mooie dag voor een experiment: zalmpakketjes uit de oven. Er gaan - volgens het recept uit de Allerhande van deze maand - haricots verts in, stukken prei, aardappelpartjes, een stuk zalmfilet en picadilllo-kruiden. Het blijkt een heel gedoe.

Vraag 1: wat zijn picadilllo-kruiden? Dat is een specerijen-mengsel uit een potje van Jonnie Boer. Kok van De Librije is met AH een specerijenlijn begonnen. Maar wat zit er in? Opzoeken. Picadillo is een Mexicaans gehakt-en bonen-gerecht. Maar als je het picadilllo-specerijen googelt kom je almaar op die potjes van Jonnie Boer terecht, en nergens op de ingrediënten. Dat irriteert me. Dat is zo'n marketingtruc. Uiteindelijk geef ik het op, en fiets ik naar AH, maar dan blijkt mijn AH geen Jonnie Boer kruidenpotjes in het assortiment te hebben. Uiteindelijk vind ik ergens een recept dat paprika, komijn, kaneel, koriander en knoflook noemt. Laat ik dat dan maar proberen.
Omdat ik ondanks alle matiging nog steeds graag veel eet, doe ik in mijn recepten voor twee personen doorgaans de hoeveelheid groente voor vier, en dan de porties rijst of aardappelen en vlees of vis voor hoogsten twee. Nu dus lekker veel haricots verts en prei.
Maar die bakpapiertjes zijn 40x40 cm. Dat moet ruim omgevouwen en dan passen daar al die groenten van mij niet in. Het is uitermate moeilijk om die velletjes bakpapier papier goed dicht te vouwen. Uiteindelijk frot ik ze dicht en prop ik beide pakketjes klem in de braadslee. Dan kunnen ze in elk geval niet los vallen. Het idee van pakketjes in de oven is dat alles gaart in het groentennat en dat er geen vet bij komt kijken. Heel gezond dus.
In het recept staat dat alles slechts 20 minuten in de op 200 graden voorverwarmde oven hoeft. Lijkt me beetje kort. Ik doe een kwartiertje langer. Dan zijn inderdaad de zalm, de prei en de aardappelpartjes gaar, maar de haricots verts echt niet. Het is een heerlijk maaltje, het kaneel/ komijn/ koriander/ knoflook/ paprika-mengsel is heel bijzonder, maar een volgende keer dus minder groenten, en die boontjes eerst een beetje koken. Achteraf bedenk ik dat dit typisch een recept is voor in de römertopf. Dan heb je dat bakpapier helemaal niet nodig.

Geen opmerkingen: