zaterdag 7 februari 2015

Parken en lanen

Ter voorbereiding van het bewonerswerkgroepje Niftelakeplantsoen verdiep ik mij in het fenomeen opfluffen van parken. Utrechters begrijpen mij vaak niet als ik Utrecht 'stenig' noem, en Amsterdam veel groener, maar de meeste Utrechters die ik ken wonen in Oost. Daar heb je het Wilhelminapark en Amelisweerd.

Wij komen in Noordwest, dat bestaat uit de wijken Pijlsweerd, Ondiep en Zuilen. Daar is de gemeente de boel al jaren aan het inbreken en opgroenen, wijk voor wijk, buurt voor buurt. 

Er is een heel beleidsplan over. Inderdaad staat op elke pagina hoe 'stenig'
die buurten zijn. Geen groen. Erkenning. Over ons Nifterlakeplantsoen staat er dat het een statig stadssingel gelijkt. Het is niet aangemerkt als problematisch.

Als ik ga fantaseren wil ik een kunstwerk, bloemen, bloeiende bomen, waterplanten, picknickbanken, een labyrint, een fontein en meer paadjes.

Voor wie het interesseert; het beleidsplan staat hier.

Geen opmerkingen: