vrijdag 6 februari 2015

Taste before you waste

Buurvrouw nodigt me uit voor eten in een buurthuis in de Balistraat. Het centrum heet de Meevaart. We krijgen gele rijst met kummel, wortelsalade en appelmoes. Er is gekookt door studenten die op het nabijgelegen Science Park wonen. Ze halen de groenten met een bakfiets bij Turkse groenteboeren in de Javastraat. Ze vragen daar om groenten die wegens over tijd niet meer te verkopen zijn, die weggegooid zouden worden. Die krijgen ze gratis mee. En dan koken ze voor de buurt. Je mag vrijwillig een bijdrage betalen. Op maandag en dinsdag wordt er Marokkaans gekookt. Het kost 5 euro. 

Ik kom nooit in een buurthuis, realiseer ik me. Ik heb er allemaal vooroordelen over. Daar hoor ik niet bij. Het is er inderdaad een beetje onwennig maar wel grappig. De mensen zijn niet erg toeschietelijk, maar ook niet onaardig. ik begrijp denk ik de omgangsvormen niet. Maar het gaan wel werelden open. Volgende week vrijdag is er een Poolse avond met een viergangen Pools diner. Ik wil er wel weer een keer naar toe!

Geen opmerkingen: