zondag 9 augustus 2015

Geel broekpak

Ik kende haar alleen van plaatjes in de krant als een zieke vrouw (MS) in een rolstoel. In de herinneringen in de kranten lees je nu hoe energiek en levendig en inspirerend ze vroeger was. Nu is ze overleden, Liddie Lodeweges, de vrouw van Job Cohen. Gelukkig heeft Het Parool een foto van haar in de bloei van haar leven, op hun trouwdag, 1972. Zij droeg een geel broekpak, hij een varkensleren pak, staat erbij.

Ze studeerde net als ik in Groningen, Nederlands. Ze werd lerares aan het Rijnlands Lyceum te Oegstgeest. Parool citeert dj Joost van Bellen, destijds een van haar leerlingen. 'Een mooie vrouw was ze, slank, blond haar, blauwe ogen. Hip ook, ze droeg spijkerbroeken. Ze heeft mij liefde voor literatuur bijgebracht. Ik was net uit de kast gekomen, en zij raadde mij aan om Gerard Reve te lezen.' Ook Jet Bussemaker zat bij Cohen in de klas. 'Lidie was een heel actieve docent die overal aan meedeed, een echte gangmaker,' herinnert de minister zich.

De loop van het leven. De zegen van het gezond zijn.

Geen opmerkingen: