dinsdag 4 augustus 2015

Museumbezoek

Pauline Slot heeft dezelfde hobby als ik - en met ons hebben honderdenduizenden mensen die: het museumbezoek. Zij constateerde vele tegenstrijdigheden in het museumbezoek en besloot het gevoelen eens systematisch te onderzoeken en er een boek over te schrijven. Ik kocht het gisteren te Driebergen. Wat zoeken al die mensen in het museum? Een beetje verheffing uit de banale werkelijkheid. En vinden ze dat ook? Dat is maar zeer de vraag, want ze worden overspoeld door massa's die hetzelfde willen, ze zien vooral achterhoofden van andere museumbezoekers, we worden uitgemolken in de horeca-afdeling en in de museumwinkel met quasi-artistieke hebbedingetjes.

Ik herken heel veel van wat ze schrijft, maar toch ben ik een beetje teleurgesteld.  Ze uit naar mijn idee meer kritiek dan enthousiasme. Want ondanks die opgeklopte commercie valt er als je focust op de kunst echt wel echt wat te genieten. Maar daar moet je wel meer je best voor doen dan meedrijven op je impulsen die je voorgeschoteld worden. Focussen. Reflecteren. De verheffing die je zoekt - en af en toe vindt - benoemen.

Geen opmerkingen: