vrijdag 26 februari 2016

In de wolken

De Uithof was voor mij altijd een no go-area. Ik had er niets te zoeken, het was een gebied met lelijke jaren-zestig en -zeventig universitaire hoogbouw, far east, helemaal los van de stad. In de jaren dat ik bij vh uitgeverij De Tijdstroom werkte (1995, 1996) huisden we in business park Rijnsweerd, een megalomaan kantorenpark aan de A28, ergens ver weg tussen de stad en de Uithof in. Het was de periode dat de Utrechtse serieverkrachter daar actief was, die nu net veroordeeld is.  Overigens heb ik er vorig jaar al wel de Hortus Botanicus ontdekt, die prachtig is, ondanks de omgeving met jaren 60-flats. 

J. woont tegenwoordig in de woonwijk Rijnsweerd. Dat is ook daar. Eigenlijk is het allemaal vlak bij Bunnik. Na de werkdag Bunnik is Rijnsweerd heel dichtbij. Normaal is J. echter veel later thuis uit haar werk dan dat ik uit Bunnik vertrek, maar vandaag is ze wel thuis.

We gaan lopen. Ze voert ons onder alle snelwegen door en langs de Uithof naar Amelisweerd. Er blijkt een hele stadswijk met architectonisch opvallende leuke studentenhuisvesting bij gekomen. Deze flat heet de 'wolkenflat'. En er zijn ook allemaal andere flats. In het groen. De studenten zitten hier in de zomer allemaal in het gras, te picknicken of te barbecueën. Het pittoreske Amelisweerd is hun achtertuin. Wat een ontdekking.

En dan ook nog het wonder der seizoenen: we lopen er na zessen en het is nog licht!

Geen opmerkingen: