dinsdag 10 maart 2020

Excuses

We hebben een nieuw thema in de Geschwister-app: de excuses van de Vrijgemaakten aan de Nederlands Gereformeerden. In het kort ook wel 1967 genaamd. Het geschil heeft onze jeugd sterk ingekleurd. Het was een drama. Ik was 10 en ik snapte er niets van. Tot mijn tiende waren wij van de vrijgemaakte kerk, de ware kerk, waardoor alle andere mensen slecht waren waar je dan ik niet mee om mocht gaan. Na mijn tiende koos mijn vader voor een open richting wat betekende dat hij / wij uit de vrijgemaakte kerk geknikkerd werden. Het zorgde voor grote drama’s binnen families en vriendenkringen en voor grote verwarring. Vanaf mijn tiende wist ik dat ik daar niets mee te maken wilde hebben, als ik eenmaal 18 was. Ik wilde gewoon aardige mensen om me heen. 

Nu vijftig jaar later willen dus de Vrijgemaakten weer terug samen met de Nederlands Gereformeerden en bieden ze excuses aan voor toen. Het is aan anderen niet uit te leggen.

Geen opmerkingen: