donderdag 25 juni 2020

Ruimte

Het zijn van de plaatjes die mensen uit een andere stad niets zeggen maar voor ons als bewoner zeer significant. De overkill aan fietsen in de binnenstad van Utrecht. In Amsterdam heb je dat ook, maar daar heb je vooral de overkill aan toeristen die overal midden op straat lopen. In Utrecht heb je een overkill aan winkelend publiek in smalle winkelstraten.

Auto’s mogen al jaren haast niet meer in de binnenstad. Daar zijn we aan gewend. Ze gaan nu ook nog een ‘knip’ maken in de Catharijnesingel, waar de gracht ook weer terugkomt. Straks kun je niet meer met de auto van Noord-West naar Oost. 

De Utrechtse fietser die van oost naar west wil of van noord naar zuid moet nu ook steeds meer óm de binnenstad heen. Er net langs. Vooral in de spits is die binnenstad en het stationsgebied hell. En als je even een boodschap wilt doen, bijvoorbeeld bij een gespecialiseerde winkel die alleen in de binnenstad zit, dan moet je steeds verder lopen. Er zijn veel nieuwe fietsenstallingen gekomen onder gebouwen, gratis, Maar wel met controles, dus de meeste fietsers zetten hun fiets liever op straat. Bij de nieuwe bibliotheek op de Neude word je door twee jongelieden in rode t-shirts bijna de fietsenstalling in gedúwd. Ik zag rijen en rijen jongeren die in de nieuwe bibliotheek willen studeren. Pop-up fietsenstallingen moeten ook weer een antwoord op zijn. Wat een opgave, die mensenmassa’s in banen leiden.

En dan de fietsenstalling bij het station: 'de grootste van de wereld'. Alsof dat een aanbeveling is. Natuurlijk snapt iedereen hoe detonerend voor het plaatje die velden met fietsen om het station waren. Waar eerst een  enorme fietsflat was komt binnenkort een hele wijk-met-park. Ik ben nog nooit in die grootste fietsenstalling ooit geweest. Liever ga ik met de bus. 

Dat zie ik allemaal als ik naar dit kaartje kijk.

Maar in de corona-tijd was dat ineens allemaal niet meer aan de hand. De stad was leeg. Overal was ineens ruimte. De stad was enorm aangenaam en mooi. En nu mogen we bijna alles weer, mits op anderhalve meter afstand. Dus wordt het voetgangersgebied groter en geldt ook daar voor voetgangers eenrichtingsverkeer. Maar laten we wel wezen, die ruimte is alleen maar fijn.

Daarom woon ik ook in Zuilen. Dat is ruim en rustig. En groen. Die verhalen over dat propvolle Utrecht betreffen vooral de binnenstad. 

Geen opmerkingen: