maandag 15 juni 2020

Surhuisterveen


Omdat we een medicijn vergeten zijn gaan we naar de dichtstbijzijnde apotheek om te vragen naar de mogelijkheden en wel te Surhuisterveen.  Ik was nog nooit in Surhuisterveen, ik ken de naam alleen van Joop Atsma die bij mij in mijn studentenhuis in Groningen woonde en die later landelijk CDA-politicus werd. Hij was ook wielergek. Op enig moment stopte hij met zijn studie en ging hij terug naar Surhuisterveen.

Ik houd mijn hart altijd vast voor die iets grotere provinciedorpen in het Noorden. Die worden doorgaans kapot ontwikkeld door projectontwikkelaars die gemeenten allemaal commerciële successen voorspiegelen en dan die dorpen helemaal dood ontwikkelen. Wat een treurigheid. De helft van de winkels staat leeg. Er is geen hart, wel een soort rond plein dat tevens parkeerplaats is. Zou hier ooit zo’n mooie ronde Brink geweest zijn? Met bomen en oude boerderijen? Nu zijn er lege winkels onder een duur appartemtencomplex. Ik herinner me Roden in Noord-Drenthe, waar ik de succesvolle boekhandel bezocht. Ook in zo’n te duur complex. Als ik Google blijkt dat ronde plein in Surhuisterveen het hart van de wielerronde van Surhuisterveen, het kan haast niet anders dan dat Joop Atsma hier achter zit. We zien niet één leuk restaurant. Veenkoloniën waren het hier. Dat valt niet bij te trekken.

Wel treffen we er op straat onze immer opgewekte landlady. ‘Wat is het hier afschuwelijk he,’ zegt ze. ‘En Drachten is geen haar beter.’

PS. Jazeker, Joop Atsma woont nog altijd in Surhuisterveen. Hij is nu lid van de Eerste Kamer. https://www.eerstekamer.nl/persoon/j_j_atsma_cda_6

Geen opmerkingen: