dinsdag 16 juni 2020

Koch



Gelezen: Eten met Emma van Herman Koch. Dat komt zo: als wij op vakantie gaan dan kies ik altijd 10 e-boeken uit de e-bibliotheek omdat ik dan ‘s avonds lekker kan lezen ook in slechtverlichte ruimtes. Letters vergroten voor een aangename bladspiegel. Bobby neemt altijd koplampjes mee, maar die vind ik niet fijn. Overdag lees ik van papier. Maar dan ga je naar de e-bibliotheek en vind dan maar wat. En zo werd het Herman Koch, altijd onderhoudend. Maar ook nu weer niet zo noodzakelijk. Een Amsterdams schrijver genaamd Martin, tijdelijk woonachtig te Barcelona, en genietend van het leven maar ondertussen bakt hij er weinig van, hij schrijft aan een boek De Lifter over reizen, dat losjes gekaapt is van Jack Kerouch. Zijn levenslustige tachtigjarige vader komt hem bezoeken in Barcelona en neemt een beeldschoon meisje mee, Emma, die hij in een Amsterdams café heeft ontmoet. Zij begint al snel een dampende affaire met een Spanjaard, de broer van Martins scharrel. Het boek begint en eindig met het gegeven dat deze Emma een roman heeft geschreven over deze liefdesgeschiedenis en daar veel succes mee oogst, terwijl Martin op alle fronten faalt en jaloers is. Het is wel aardig, je leest aan een stuk uit, maar eigenlijk kan hij me niet zoveel schelen, deze loser.

Geen opmerkingen: