donderdag 31 december 2020

Gelezen in 2020

Oudjaarsdag. Traditiegetrouw is dat de dag van de terugblikken en de lijstjes. Normaal ga ik elk jaar op 30-31 december met de hand schrijven over de thema’s van dat afgelopen jaar: over wonen en werken, activiteiten, vakanties, gezondheid, liefde, vriendschappen, familie... maar na dit coronajaar kan ik een terugblik op 2020 niet aan. Die lees en hoor je al de hele week. 

Ik beperk me dit jaar maar tot mijn lijstje 'Gelezen in 2020', dat is altijd al zo’n twee uur werk. Elk jaar denk ik dat ik schandalig weinig gelezen heb en dan valt het weer enorm mee. Kwantitatief en kwalitatief.

Het eerste boek dat ik las was opmerkelijk genoeg een nieuwe vertaling van een Zwitserse klassieker uit de jaren twintig: De grote angst in de bergen door Charles-Ferdinand Ramuz. dat ging over een besmettelijke en dodelijke virusziekte onder de koeien in de bergen van Zwitserland. En de herders moeten boven blijven. En ik herinner me ook dat ik in april in De Pest van Camus ben begonnen, dat staat niet op mijn blog, die heb ik niet uitgelezen.

Gelezen in 2020

1. Charles-Ferdinand Ramuz, De grote angst in de bergen, Van Oorschot)
2. Josephine Rombouts, Cliffrock Clastle. Werken op een kasteel in Schotland, Querido
3. Marjolijn Uitzinger, Verloren in Berlijn, De Geus
4. Jens Christian Grøndahl, Vaak ben ik gelukkig, Meulenhoff
5. Sayaka Murata, Buurtsupermens, Nijgh & Van Ditmar

6. Ilja Leonard Pfeijffer, Grand Hotel Europa, Arbeiderspers
7. Annemiek Schrijver en Hein Stufkens, Lekenpraat, Berneboek
8. Eva Coole, Het zeemonster of de zee, De Geus
9. Dido Michielsen, Lichter dan ik, Hollands Diep 
10. Maeve Binchy, Regen en sterren, Boekerij

11. Rupa Bajwa, De Sariwinkel, Meulenhoff
12. Threes Anna, Stil in de stad, Querido
13. Charlie Mackesy, De jongen, de mol, de vos en het paard, Kok
14. Nicolien Mizee, En knielde voor hem neer, Van Oorschot
15. Herman Koch, Eten met Emma, AmboAnthos

16. Vonne van der Meer, Eilandgasten, AtlasContact
17. Patrick Modiano, Slapende herinneringen, Querido
18. Dirk van Ginkel, Sjoerd Huizinga, De avonturier van Yn ‘e Line’, Museum Drachten
19. Edna O’Brien, Meisje, Bezige Bij
20. Marijke Schermer, Liefde als dat het is, Van Oorschot 

21. Margaret Mazzantini, Schittering, Wereldbibliotheek
22. Judy Budnitz, Als ik het je één keer vertel, Querido
23. Vonne van der Meer, Brood zout wijn Atlas Contact
24. Michael Bijnens, Het beste uit onszelf, Pluim
25. Oh Jung-hee, Vogel, De Geus

26. Christy Lefteri, De bijenhouder van Aleppo, Bezige Bij
27. Graham Swift, Hier zijn we, Arbeiderspers
28. Maeve Binchy, Een zaterdag in september, Van Holkema & Warendorf
29. Graeme Simsion & Anne Buist, Camino, Luitingh Sijthof
30. Colum McCann, Zoli, De Harmonie

31. Heerlijke winter, afvallen met Project Gezond, uitgave Project Gezond
32. Marie Darrieussecq, Hier zijn is heerlijk. Het leven van kunstschilder Paula Modersohn-Becker, Arbeiderspers
33. Stijn van der Loo, Kleine helden zijn wij, Querido
34. Stevo Akkerman, De mooiste dag, Nieuw Amsterdam
35. Hendrik Groen, Opgewekt naar de eindstreep, Meulenhoff

36. Maike Meijer, Wen er maar aan, Eigen beheer
37. Carla de Jong, De sessies, Ambo Anthos
38. Fleur Bourgonje, Liefde Liefde, uitg. Nachtwind
39. Isabel Allende, De winter voorbij, Wereldbibliotheek

Gelezen in 2019 (31)   
Gelezen in 2018 (42)   
Gelezen in 2017 (46) 
Gelezen in 2016 (47) 
Gelezen in 2015 (42)
Gelezen in 2014 (20)


Geen opmerkingen: