zondag 14 februari 2021

De luchtvochtigheid

Wij hebben een hygrometer in de woonkamer, zo'n apparaat dat alles meet, binnen en buiten. Meten is weten. Die meldt al weken dat wij binnenshuis slechts 23% luchtvochtigheid hebben. Dat is kurkdroog. Die hoort tussen de 40% en de 60% te zijn. Bobby hanteert het streefgetal 55%. Die droogte is trouwens een eigenschap van goed geïsoleerde nieuwbouwwoningen. Zelf heb er niet zo’n last van, maar het valt me wel op dat het water in de vaas met tulpen daalt waar je bij staat. Voor de algehele luchtvochtigheid helpt dat echter nauwelijks. Bobby wil al jaren een luchtbevochtiger, maar ik heb dat tot nu toe niet gestimuleerd omdat ik die apparaten zo lelijk vind.

Vorig weekend zag ik er echter één in NRC, die ik iets minder lelijk vond. Bobby ging onmiddellijk vergelijkend warenonderzoek doen, maar het was al snel duidelijk dat dit ‘m dan werd. Prijswinnend én voor de NRC-lezertjes, dat móet wel kwaliteit en smaakvol zijn. Gisteren is hij bezorgd. 

De enige keer dat wij eerder iets uit de NRC-webshop kochten was een kerstdinerpakket dat zo populair was dat ze de aflevering op 23 december niet konden waarborgen. Waardoor heel NRC-minnend Nederland op 24 december hysterisch werd.

Het nieuwe apparaat maakt geluid, als een ventilator, dat had ik me er niet bij voorgesteld. Dat is iets minder. Als hij op de laagste stand staat hoor ik het niet, maar de hoogste stand is nogal geluidje blower.

Bobby loopt nu elke vijf minuten langs de hygrometer, waar het percentage al 1% gestegen is en nu 24% aangeeft. Hij probeert het een beetje onopvallend te doen, opdat ik er geen grappen over maak, maar ik zie natuurlijk alles.

De Kerstbox van NRC in 2015:

Geen opmerkingen: