maandag 22 juli 2013

Humane energetica

Er zijn meer collega's die door de hitte niet geslapen hebben. U hoort me niet klagen, ik constateer alleen. Het boottochtje door zon en wind zou slaapopwekkend zijn, zo was mij beloofd, maar mooi niet. Om 03 uur ben ik klaarwakker en de slaap komt niet weerom. Om 5 uur is de digitale Trouw er al. Daarin staan tips hoe de komende week te overleven.Want ik moet naar het werk. En er zijn diversen op vakantie.

'Vermijd werkzaamheden in de directe zon en bescherm je hoofd', adviseert de ArboUnie in Trouw. 'Zet waar mogelijk warme apparaten uit, zoals computers, kopieermachines en printers.' Verder adviseert hij om zonwering aan de buitenkant van het gebouw aan te brengen, 'want als de warmte eenmaal binnen is, is het moeilijk het weer koel te krijgen.'

'Ook al is het warm en plakkerig op de werkplek, het beste is om zweet te laten verdampen op de huid', zegt de hoogleraar humane energetica van de Universiteit Maastricht. 'Daarmee raak je meer warmte kwijt dan wanneer je - zogenaamd ter verkoeling - een (vochtige) handdoek langs het voorhoofd of de nek haalt'

Geen opmerkingen: