woensdag 9 augustus 2023

Mals

Vandaag geen een foto gemaakt. De compilatie plaatjes bij deze post is van internet geplukt. Zulk weer is het niet. Het is grijs. En af en toe regent het een beetje, terwijl er zon beloofd is. Vandaag gaan we naar Mals, een plaatsje in Italië, Südtirol, hier net over de grens. 

Ik heb me niet zo verdiept in het hoe-wat-waar-en-waarom van Mals, want het is me allemaal net teveel informatie. Ik heb besloten: ik ga gewoon mee, dan zie ik ook eens wat anders dan de camping, de medekampeerders, de wandelingen, de tenten en de busjes, mijn boeken, de tekenspullen. Ik denk dat we naar een marktje gaan, maar we blijken weer naar een klooster te gaan. Boven op een berg. En ditmaal is het geen romantisch rommelig vrouwenklooster, maar een enorme burcht, een mannenklooster, en alles is perfect geschilderd en opgeknapt en schoon en vlekkeloos en duur en machtig, met in de kerk allemaal beelden niet van heiligen maar van kale religieuzen in dure gewaden. Ineens word ik heel chagrijnig. Wat doe ik hier. Krijg herinneringen aan vakanties in mijn jeugd, toen onze Vader ons door heel Nederland meesleepte van kerk naar kerk. En daar dan gesprekken met kosters aanknoopte en hoopte op orgels te mogen spelen. Wat doorgaans lukte. 

Dus terwijl nu Bobby zeer geïnteresseerd het Museum bezoekt blijf ik achter op de binnenplaats, mijn boek over Ove lezen. Dat heb ik van Leen geleerd, bij wie Ekfa en Riemer ook altijd veel langer in musea blijven dan zij. Zorg dat je een paar boeken bij je hebt, op de telefoon ofzo. Een fotoverslag maken doe ik niet. We wandelen na afloop nog wat door het stadje, maar er is geen markt en alle winkels zijn met lange middagpauze. Het fijnste moment van deze dag is een bezoek aan de Spar, met een uitgebreid assortiment en normale prijzen. Morgen maar weer beter. 

Geen opmerkingen: