zaterdag 11 februari 2023

Weekendje Friese cultuur

Terwijl Bobby in Londen is ga ik een weekend Friese cultuur snuiven. Hani501 heeft een programmaatje gemaakt. Eerst gaan we naar het Fries Museum in Leeuwarden, waar een tentoonstelling is over de Friese Middeleeuwen, getiteld ‘Vrijheid, Vetes, Vagevuur’ waar ik hoge verwachtingen van heb, misschien wat over maken voor Museumkijker, maar het valt een beetje tegen. Gewoon een brave tentoonstelling met vitrines met oude rommeltjes: wapens, munten, sieraden, bijbels, beelden, doopvonten. En wat verhaaltjes over de vrije Friezen met hun rijkdommen. Aansprekende tentoonstellingen maken is vast niet eenvoudig. Het affiche is goed gelukt en schept verwachtingen, maar die maken ze niet waar. Twee jaar geleden was ik voor het eerst in dit museum en zag ik honderd portretten uit de National Portrait Gallery, waar ik erg enthousiast over was. Hani501 raadt me een boek van Nobel Streven over ridder Jan van Brederode door Frits van Oostrom aan als ik een aansprekend verhaal over de middeleeuwen wil lezen. Een hedendaagse Herfsttij der Middeleeuwen.

Morgen gaan we naar het Planetarium in Franeker. Of naar de Oudemirdumer Klif. Aan het IJsselmeer. Ik mag kiezen. En dan gaan we ‘s avonds naar het theater in Sneek.

Geen opmerkingen: