maandag 27 februari 2023

Bij de buren

Ik had nog een boekenbon en heb bij boekhandel Steven Sterk twee boeken gekocht. Waaronder dit Bij de buren van Kristine Bilkau. Deze roman gaat over een vrouw van tegen de veertig die - met man - die vanuit Hamburg verhuisd is naar een provinciestadje boven Hamburg, aan het kanaal tussen de Noordzee en de Oostzee, Sleeswijk Holstein. De huizen zijn daar betaalbaar en het is er niet al te welvarend. Ze wonen aan het kanaal vlak bij een veerpont. Alleen al om die omgeving wilde ik het lezen. Als we naar Zweden rijden rijden we erdoor. We zijn een keer naar Travemünde geweest, naar Kiel. Ik ben een keer naar het Emil Nolde Museum geweest daar tegen de Duitse grens aan, langs de Duitse Wadden, het stadje Husum. Eerder las ik Onder buren van Juli Zeh die van Berlijn naar een Oost-Duits dorp verhuisde. Het contrast tussen de verkommerende plattelandsstadjes en de grote steden waar de prijzen van het wonen de pan uitrijzen. Hier zijn nauwelijks winkels meer, laat staan gezelligheid.

Deze vrouw heeft een soort keramiekwinkel annex pottenbakkerij in zo’n voormalig winkelpand. Verder hunkert ze vooral naar zwanger worden en een gezinnetje stichten, maar dat wil maar niet lukken. En ze heeft schaats contact met mensen in het stadje. Het huis van de buren is verlaten, maar die hebben nooit afstand genomen.

De andere hoofdpersoon is een vrouwelijke huisarts van begin zestig. Zij wil wel stoppen met werken, en is bezig te bedenken hoe. Zij maakt in haar praktijk rare dingen mee. Het is allemaal een beetje unheimisch, een dorp zonder duidelijke samenhang. Bewoners die op zichzelf leven en geen contact zoeken. Ieder voor zich. Gaat het ook speciaal over eenzaamheid onder vrouwen in dergelijke gebieden? Veel van wat er beschreven wordt is in en om het huis. Ik ben nu halverwege, het is een beetje unheimisch, suspense. Het spreekt me zeer aan. Het debuut van deze schrijfster De gelukkigen (2016) heb ik een paar jaar geleden ook gelezen, maar dat boeide me niet zo. 

In recente interviews met Bilkau lees ik dat ze zelf nog steeds in Hamburg woont en dat een fijne creatieve stad vindt, maar dat ze opgegroeid is in zo’n stadje in Sleeswijk Holstein.

Geen opmerkingen: