dinsdag 23 september 2008

'Nu drinken'

Vespa is blij met truien, sweaters, vesten, jassen, tassen en koffers. Daar gaat ze graag op zitten. Ik denk er altijd bij dat ze de dingen bezet, waarvan ze vermoedt dat die ik nodig heb om het huis uit te gaan, in de hoop dat ze me zo thuis kan houden. Nu heeft ze zich op een doos neergevlijd. Ik had een doos wijn gekregen. Weet even niet waar ik die laten zal, dus die staat zo lang midden in de kamer.

In de doos bevindt zich een Chileense witte Sauvignon Blanc, genaamd Panul. Ik geloof dat 't een biologische wijn is. Heel lekker. Wijnkenner wil ik ook nog eens worden. Met mooie taal voor wijn. Nu nog even taal lenen.

Wijnkoperij Luuc van Boort: 'De producent van Panul is Francisco Errazuriz, telg uit een van de bekendste Chileense wijnfamilies. Sauvignon wordt inmiddels in veel wijnlanden aangeplant. Voor Chili is het één van de meest geslaagde wijnen. De hoog gelegen wijngaarden van de Lontue Valley zorgen voor een combinatie van veel zonne-uren en een relatief lage gemiddelde temperatuur. Dat zijn de omstandigheden waarin de Sauvignon druif excelleert. Een heerlijke frisse, droge witte wijn met een markant citrusaroma en een sappige, ronde smaak. Prima aperitief, maar ook uitstekend bij salades en visschotels. Nu drinken; goed houdbaar tot twee jaar na de oogst.'

Lekker wijntje schrijft: 'Deze Sauvignon Blanc (geteeld op 35° zuiderbreedte) is fris en fruitig met intense aroma's van tropisch fruit en kruisbessen, Koel serveren als aperitief, bij vis- of voorgerechten. Serveertemperatuur 16°C. tot 18°C.'

Geen opmerkingen: