woensdag 19 november 2008

Keukenprinsesje

Lekker! Deze Caribische viscurry staat in het kookboek Groente voor uw Gezondheid, 240 heerlijke recepten voor meer groente bij elke maaltijd (Readers Digest, 12,50) dat ik vorige week te Lochem kocht. Mmm! Bosuitjes, gele paprika, gember, kerry, tomaten, sojasaus, suiker, koskosmelk, witte vis, garnalen, koriander. Klik erop en het toont zich leesbaar. Het is allemaal tamelijk einfach en heerlijk.

Na drie dagen terug in het volle werkende bestaan wil ik zo weer naar het Twentse platteland en mijn ezelvriendjes aldaar om me de hele dag onledig te houden met de haard en het recept voor de volgende dag. En als ik mij verveel een sudoku-puzzel. Op mijn nieuwe telefoontje zitten sudoku-puzzels. Kun je met jezelf wedstrijdjes doen hoe snel je die oplost. Ben ik helemaal versimpeld, dacht ik daar nog even. Of is eenvoud de kenmerk van het ware?

Puzzelen maakt mensen blij. Dat was de conclusie van het promotie-onderzoek van de sociaal-cognitief psychologe Lotte van Dillen. Over deze hemelbestormende bevinding las ik in De Telegraaf in het lelijkste en saaiste café ooit bezocht: Het Wapen van Markelo. Dame Van Dillen had methoden onderzocht om negatieve gedachten te beïnvloeden. Het is allemaal heel eenvoudig: wie ongelukkig is moet sudoku's gaan oplossen. 'Bij het oplossen van dergelijke problemen maakt de mens gebruik van dezelfde cognitieve capaciteit die ook het instandhouden van negatieve gedachten bestuurt. Die capaciteit kan zich slechts op één taak richten. Als er wordt gepuzzeld, wordt de negatieve gedachtenspiraal onderbroken.'

Misschien kan er ook iemand promoveren op een onderzoek naar het effect van lekker koken. Dat lekker koken mensen blij maakt. De conclusie zou kunnen luiden: 'Bij het koken maakt de mens gebruik van capaciteit die ook het instandhouden van negatieve gedachten bestuurt. Die capaciteit kan zich slechts op één taak richten. Wie lekker kookt onderbreekt de negatieve gedachtenspiraal.'

En zo kunnen we er nog wel een paar verzinnen.

Geen opmerkingen: