dinsdag 4 november 2008

De slapende Vrouwe van Malta

Van Hani501 krijg ik een kaartje van Malta: 'The sleeping lady'. Het beeld doet sterk denken aan mijn eigen liggende boeddha, maar dan een paar pondjes meer. Even denk ik dat Hani501 er allemaal subboodschappen mee bedoelt, namelijk dat zij mij dik en lui vindt, maar nu ik het beeld google blijkt het gewoon een beroemd beeld. Er zijn er een heleboel van op Malta, maar dit is van al die prehistorische vruchtbaarheidsbeeldjes de beroemdste. Het is een gevonden in een ondergronds heiligdom, het 'Hypogeum' genoemd.

Het beeld inspireert allerhande vrouwen die het vrouwelijke willen herveroveren. Zo hield in 2004 ene Dr. Annine van der Meer (ik neem aan psychiater) voor het Jungiaans Instituut te Nijmegen een lezing onder de titel 'De godin in de 21e eeuw'. 'Wie is deze welgeschapen vrouwe', vraag Annine zich af, 'een vrouw die slaapt of droomt en zo genezing hoopt te ontvangen? Een hoogzwangere vrouw die op het punt staat te baren? Een genezeres/priesteres die ter genezing van anderen dromen en visioenen ontvangt? Een godin?'

Annine maakt zich hard voor een herwaardering van het vrouwelijke. 'In hoeverre staat onze slapende Vrouwe in een oudere traditie, waarin het vrouwelijke vereerd werd? In hoeverre maakt zij deel uit van de oeroude kunst der "dikke dames"? Malta kent ook ná deze periode uit de prehistorie een levendige verering van godinnen. Uit de Oudheid stammen de beelden van Astarte, Tanit, Juno en Hera. Ze werden achtereenvolgens in één en dezelfde tempel vereerd. Hun gebroken beelden liggen in Malta voor het oprapen. Welke wegen kunnen wij in deze tijd bewandelen om het vrouwelijke wakker te kussen?'

Een site over oermoederbeeldjes, ofwel Mysteries der Vrouwelijke Wijsheid

Geen opmerkingen: