zondag 16 november 2008

Vesper

Jazzmuzikant, zanger en trompettist Jeroen Zijlstra verzorgde vanmiddag de Preek van de Leek in de Doopsgezinde Kerk aan het Singel. Een activiteit in het kader van de Maand van de Spiritualiteit, denk ik. Zijlstra heeft een zeer eigenzinnig hoog stemgeluid en nogal sensitieve teksten. Of ik het mooi vind weet ik niet goed, wel dat het recht naar binnen komt.

Het was de derde in een rekst van vijf Vespers in november, een initiatief van predikante Abeltje Hogenkamp, die zich afvroeg hoe het zou zijn als een bevlogen burger de kansel bestijgt en de gemeente toespreekt?

Het was een bijzondere bijeenkomst. Abeltje waarschuwde nog dat we niet mochten klappen, dat dat niet de gewoonte is in de kerk, dat we onze waardering konden uitdrukken door na afloop gul te geven aan de collecte en/of een cd te kopen. Toch klapten de mensen na afloop en de artiesten vonden het helemaal niet erg.

Het is tweede keer is dat ik hoor dat predikanten een hedendaags muzikant aantrekken om de mensen naar de kerk te trekken. Een maand of twee geleden was ik immers bij een dienst waarbij de muziek verzorgd was door Henny Vrienten. Voor mij werkt de aanpak blijkbaar. Het maakt me nieuwsgierig, wat seculiere mensen als ik zelf met een hang naar het religieuze van zo'n dienst maken.

In dit geval vond ik de dienst niet echt een dienst maar meer een reguliere theatervoorstelling. Zijlstra zong zijn liedjes en vertelde wat over zichzelf en de kerk op Oosterland waar hij geboren en getogen is. Een preek vind ik toch iets anders. Die zou wat mooie algemene wijsheden mogen bevatten waar zeer diverse mensen uit het gehoor, in welke fase zij ook in het leven staan, wat mee kunnen die dag, die week.

Bobby kocht de cd 'Stel je voor', die ik maar op mijn iPod heb gezet.

Website Jeroen Zijlstra

Geen opmerkingen: