maandag 3 november 2008

Grijs rijden

Het Parool meldt: 'Met de OV-chipkaart, die vanaf vandaag ook in bussen en trams in Amsterdam gebruikt kan worden, blijft grijs rijden mogelijk. Als je incheckt door de kaart langs de lezer te halen en je checkt meteen weer uit door hem er nogmaals langs te halen, wordt slechts zeventig cent afgeschreven,' zegt Chris Vonk van reizigersclub Rover. 'Als je kwaad wilt, kan frauderen met de nieuwe kaart nog altijd.'

O, ik háát vernieuwing. Hoe werkt dit allemaal? Op m'n kortingskaart van NS zit geloof ik ook de OV-chipfunctie. Je schijnt de kaart via je computer te kunnen uploaden. Waarom stuurt niet iemand hier mij een toegankelijke brief over? En waarom lees ik alleen maar over fraude? Dat is toch niet uitnodigend? Ik wil helemaal niet weten van grijs rijden. 'Grijs rijden is nog steeds strafbaar', zegt Brit Wijkniet van het GVB in Het Parool. 'Als je de kaart langs de lezer haalt, hoor je een piepje en brandt er een lampje. Daar moet chauffeur of conducteur op letten.' De reiziger kan echter elders in tram of bus uitchecken, terwijl hij wel verder reist. Het GVB stuurt controleteams met kaartlezers bus en tram in.

Website OV-chipkaart

Geen opmerkingen: