maandag 24 november 2008

Meirapen?

In het kader van de nieuwe kou - de bolide was helemaal ondergesneeuwd! - ben ik spontaan aan het stoofschotelen geslagen. Weer een recept uit het nieuwe kookboek. Men hoeft het allemaal alleen maar een beetje aan te bakken en dan met een vingerkootje water op het vuur te zetten. Het suddert vanzelf gaar en ruikt heerlijk. Alleen van 'meirapen' weet ik niet meer wat het zijn, dat lijkt wellicht op 'koolrapen' of 'koolrabi', maar Albert Heyn verkoopt volgens mij niet een groente die een beetje in die richting komt.

Stoofschotelen: thuis kregen we in dit genre alleen hachee. Vond ik trouwens erg lekker. Mijn vader ook, maar die zei er wel altijd bij dat hij die van zíjn moeder (mijn oma dus) lekkerder vond dan die van mijn moeder. Dat vond ik helemaal niet aardig van hem. Ik wist toen nog niets van moeder-zoon-bindingen, en schoonmoeder-schoondochter complicaties dientengevolge. Later ging ik het zelf maken, maar ik vond het een raar recept, met azíjn. Weer later heb ik dat recept vervangen door Griekse hachee (stifado), waarbij rode wijn werd gebruikt in plaats van azijn.

En nu dus 'Groente voor uw Gezondheid'. Het is wat veel geworden, dus ik heb Hani501 gebeld of ze komt mee-eten. Yes!

Geen opmerkingen: