zaterdag 29 november 2008

Over de Valse Wil

Met Vink kreeg ik het over de Wil. De ene mens heeft meer wilskracht dan de andere. Ik heb er veel van. Als je erin gelooft zou het verklaard kunnen worden uit de astrologie. Astrologisch ben ik een Stier en Stieren hebben nogal Wilskracht. En omdat bij mij vijf significante planeten in Stier staan, ben ik vrees ik zoiets als een vijfvoudige Stier. Geen twijfel over mijn wilskracht. Ik lééf op de wilskracht.

Vink bracht het begrip Valse Wil in. 'Wat is Valse Wil,' vroeg ik, 'en waar staat het tegenover? Ware Wil?' Dat vond ze moeilijk te formuleren. Ik moest maar eens over nadenken. Wil ik best, maar dan moet ik wel een ingang hebben. Gelukkig hebben we Google. Op de site 'Blij dat ik twijfel' (waar je Workshops Twijfelen kunt volgen) gaat Document 63 over de Valse Wil. Er staat niet bij wie het geschreven heeft. Er staat wel:

'Het gewone gebruik van de wil is eigenlijk een samentrekking in het lichaam. Het is een hard stukje in ons, dat we gebruiken als een opstapje voor handelen. Als mensen het over hun wil hebben, bedoelen ze een bepaalde hardheid in het lichaam die hun het gevoel geeft dat ze kunnen handelen; ze kunnen naar buiten tre­den en voelen zich daarin gesteund. Of ze hebben het gevoel dat ze vaste grond onder de voeten hebben en dat ze niet zullen val­len. Maar als je die hardheid, dat opstapje goed bekijkt, kun je die thuisbrengen als spanning in het lichaam.'

'Misschien heb je het gevoel dat je niet zonder die spanning kunt; je hebt geleerd bepaalde delen van je in de buurt van je hart samen te trekken om een hard stukje te vormen, en je hebt het gevoel dat je vanuit dat harde stukje kunt handelen. Je hebt het gevoel dat je zonder die hardheid helemaal leeg bent en gewoon zult vallen, niet in staat om iets te doen. Maar wat die samentrekking in feite in laatste instantie doet, is je hart afsluiten. Het sluit de liefde, de vreugde en de bevrediging af. Het gebruik van de valse wil gaat altijd tegen het hart in.'

'Het loslaten van de valse wil is misschien angstaanjagend; mis­schien krijg je het gevoel dat je in een leegte valt; misschien vraag je je af of je wel zonder kunt leven. Maar als de ware wil aanwezig is, is er geen gevoel van angst, geen gevoel dat de leegte iets ergs is en dat je erin zult vallen. Zonder ware wil of valse wil is de erva­ring angst. In wezen is het de angst om te vallen, geen steun of toevlucht te hebben. Maar als er sprake is van leegte, die het ont­breken van samentrekking is, en van ware wil, ervaar je openheid in plaats van angst.'

Nou bedankt. Daar kun je mee verder!

Geen opmerkingen: