vrijdag 25 april 2008

De kunst van het liggen

Liggen kan natuurlijk ook anders dan met opengesperde ogen van de stress - al dan niet onder de mogelijk heilzame werking van magnesium.

Het is alweer jaren geleden dat ik deze liggende Boeddha kocht. In een esoterische winkel te IJmuiden of all places, op grond van dit plaatje. Ik weet dat de Boeddha mannelijk is, maar ik vind mijn liggende Boeddha meer vrouwelijk dan mannelijk. Ik noem hem lekker 'zij'. Mijn liggende Boeddha is ca 35 cm lang.

Voor de liggende Boeddha bestaan verschillende interpretaties. De meest gebruikelijke is dat Boeddha is afgebeeld op het moment dat zij het Nirvana binnengaat. Een tweede interpretatie is dat het om de rustende Boeddha gaat. Het verschil zit 'm in details, bijvoorbeeld of zij haar ogen open (rustend) of gesloten (Nirvana) heeft. Bij mijn Boeddha ligt dat geloof ik een beetje in het midden.

Toen ik haar pas had vond ik haar nogal een entity in mijn woning, maar langzaamaan ben ik aan haar gehecht geraakt. Zij is werkelijk een voorbeeld. Méér liggen in het leven. En het hoeft niet altijd op de zij. Het kan ook op de bank, in de hangmat, in het gras, op het strand... Maar dat er meer gelegen moet worden, dat is dan maar de boodschap van de week.

Blokje informatief: beelden van de liggende Boeddha komen in Zuidoost-Azië veel voor. De Boeddha ligt op haar rechterzij, met haar hoofd steunend op zijn rechterhand. Beroemd is de 46 meter lange liggende Boeddha in de Wat Pho-tempel in Bangkok.

Geen opmerkingen: