zaterdag 12 april 2008

Mijn eerste waterpomptang

Na de steeksleutelset een maand geleden ben ik klaar voor de waterpomptang. Dat betekent een tochtje over de Prinsengracht naar de firma Gunthers & Meuser, walhallah voor ijzerwarengenieters. Maar Gunthers & Meuser gaat op zaterdag om 12.30 uur dicht. U begrijpt: het is 12.35 uur als we arriveren. Mevrouw Gunthers & Meuser, rossig, doet net de deur dicht en legt uit dat zij vooral open zijn voor de bouwbedrijven, van half acht 's morgens tot vijf uur 's middags. En op zaterdagmorgen zelfs extra, omdat die bedrijven wel eens klussen moeten afmaken. En dat ze blij is dat ze naar huis mag. Het spijt haar zeer, maar dan moeten we maar naar de firma Meijer op de Rozengracht.

Daar staan twee broers. Ik denk dat het leven hen niet gemakkelijk valt, want zij zijn altijd bars. Heeft u ook een waterpomptang? Ja ze hebben dé waterpomptang. Een rooie. Vind ik niet zo mooi, want de rest van mijn gereedschap is blauw, maar dat is weer zo'n typisch meisjesachtige benadering, die vraag slik ik in. Heeft u ook een van de firma Knipex, vraagt Bobby. 'Meneer weet - hoor ik al - héél weinig van waterpomptangen', zei de oudste Meijer. 'Als je het over waterpomptangen hebt dan heb je het over VBW. Net als de baco van de firma Bahco.' Ofzo. Hij heeft toch geen andere en dus kopen we de VBW.

Voor de liefhebbers van ronkend Duits staat op de site Ja zu Deutschland onder Freier Text: 'VBW hat Hersteller-Tradition seit 1828. Die rote Wasserpumpenzange Nr. 188 begründete 1954 die Ära der Wasserpumpenzangen mit durchgestecktem Gewerbe und ist heute Uhrahn und Mythos dieser Werkzeuggattung.'

Enfin. De gootsteenafvoer moet los, maar omdat die al zeven jaar niet los is geweest, zit die muur- en muurvast. Daar helpt geen VBW waterpomptang aan! Het is een partij wrikken van jewelste, straks schieten alle buizen los! Ik ga maar bloggen. Even later komt Bobby trots vertellen: 'Met de waterpomptang lukte niet. Ik draai hem zo met de hand los.'

VBW Die Welt der Zange

Geen opmerkingen: