donderdag 24 april 2008

Insomnia

Fantastische plaatjes vind je als je 'Insomnia' intikt bij Google Afbeeldingen. Het is een thema dat veel kunstenaars geinspireerd heeft. Onder de titel 'Insomnia' dichtte Bloem de onsterfelijke regels 'Denkend aan de dood kan ik niet slapen / Niet slapend denk ik aan de dood / Het leven vliedt gelijk het vlood / En elk zijn is tot niet zijn geschapen.'

Als je het navraagt blijken schrikbarend veel mensen last van slapeloosheid te hebben. Vorige week stond er ik meen in NRC Next een artikel over het fenomeen. 4 miljoen Nederlanders zouden er af en toe aan lijden. Of overdrijf ik dat aantal? En dat het bedrijfsleven en de gezondheidszorg er zo weinig aandacht voor hebben, terwijl het toch een belangrijke oorzaak is van heel veel stress, gebrek aan concentratie, fouten, depressies, verkeersongelukken en wat al niet.

Via Marg haar kapster haar man kreeg ik ooit de tip om magnesium te gaan slikken. En ook al geloofde ik er niets van, ik kocht het toch. Baat het niet het schaadt ook niet. En het hielp. Of het nu placebo is of niet... Maar ik ben er alweer maanden geleden mee gestopt want er was weinig meer aan de hand. Maar vannacht was ineens weer zo'n nacht. Lig je te tobben dan, vragen collega's. Nou, vooral over het feit dat ik dan echt niet kan slapen. En dat je dan om zes uur in slaap valt en dat je dan stuk bent als om zeven uur de wekker gaat.

Ik denk dat ik maar vroeg naar bed ga. En nu hoop ik natuurlijk dat al mijn lieve lezers de intertextuele associatie hebben met het boekje van Peter van Straaten getiteld Ik denk dat ik maar vroeg naar bed ga. Allemaal geweldig treurige tekeningen met allemaal eenzame lieden en allemaal de zelfde tekst...

Geen opmerkingen: