dinsdag 16 mei 2017

Fretons

Zo'n twee jaar geleden kocht ik op de Van Baerlestraat in Amsterdam sneakers. Ik had geen speciale band met Fred de la Bretonniere. Ik weet niet meer waarom ik daar was, ik was te vroeg voor iets, het Stedelijk ofzo, en ik raakte er verzeild, en intens verrukt van die slangenleren sneakers, die ik móest hebben en meteen kocht. Voor de helft van de prijs. Nog steeds best prijzig. Sindsdien zijn die sneakers eigenlijk de enige schoenen die ik nog aan wil. Ik heb dus niet deze bruine maar slangenleren. Als ik de schoenen Google dan blijken ze Fretons te heten. Ze zijn geweldig,

Mijn Fretons zijn echter  'op'. Ik heb de vraag al eerder opgeworpen: hoe kan het dat schoenen 'op' zijn? Wat is er dan mee aan de hand? Opeens krijg je pijn aan je voeten, heb je geen houvast meer, begin je te struikelen. Ik ben ervan overtuigd dat mijn val zes weken geleden, die leidde tot de gebroken pols, te wijten was aan die 'oppe' Fretons. Ze waren een soort pipo-schoenen geworden waar de voorvoet los in neus van de schoen rondzweefde. Daardoor struikelde ik over mijn eigen voeten. 'Hoe kwam dat dat je viel?' dan zei ik niet: 'Mijn schoenen waren op.'

Vandaag ga ik naar mijn lievelingsschoenenwinkel te Utrecht De Broissois om te kijken wat ze hebben. Ze zijn anders dan de vele andere schoenenwinkels, ze verkopen solide en toch hippe schoenen, Spaanse merken, ook Sendra's. 'Ja', beaamt de verkoopster, 'dat kun je zo hebben, dat schoenen ineens "op" zijn. De ombouw, de zolen, opeens lopen ze niet meer'. Ik pas een paar van haar sneakers, merk Mustang. Best aardig. 'Maar ze hálen het niet bij mijn Fretons', twijfel ik. ' Die zijn inderdaad gewéldig', geeft de verkoopster  toe, 'wat een mooi leer!' En ze reikt me een paar binnenzooltjes aan. 'Misschien dat dit voorlopig helpt'. En het helpt. 

'O', zegt Bobby, 'ik wist niet dat je zulke dure schoenen had. Ik dacht dat ze van plastic waren.'

Geen opmerkingen: