woensdag 29 november 2017

Dokter Co

Er zijn veel documentaires op tv. Het is IDFA-tijd. Ik vind documentaire een prachtige vorm van journalistiek, maar ook wel zwaar. Documentairemakers kiezen doorgaans geen luchtige onderwerpen. 

Vanavond kijk ik naar 'Dokter Co', onlangs uitgezonden bij de EO. Het gaat over een 80-jarige huisarts die uitgeprocedeerde asielzoekers bezoekt en hen helpt bij gezondheidsklachten. Mensen helpen is wat hij doet. Elke dag weer. Heel bijzonder. ‘Iedereen doet wat om het leven zin te geven’, zegt hij. ‘Mijn vrouw bakt lekkere dingen voor mojn zoon en mij, dat geeft haar een goed gevoel, en ik doe dit.’ En hij speelt dus ook piano.

Je kijkt naar die wrange werkelijkheden. Ik vraag me altijd af welke zin het heeft als ik mij dagelijks op de hoogte stel van andermans ellende. Ik ken genoeg mensen die dat niet doen omdat ze aan zichzelf genoeg hebben. Ik doe het met mate.

Geen opmerkingen: