dinsdag 24 november 2020

Tell me why

En terwijl in Amsterdam en Tiel Forum voor Democratie desintegreert  ben ik onwetend van dat al bezig met mijn stuk over m’n bezoek aan het Singer Museum van afgelopen vrijdag. Ik vertel aan tafel aan de mensen dat ik dat doe, stukken schrijven over mijn museumbezoeken, en ze vragen: ‘Waarom?’

Waarom? Daarom! Ik denk: bedoelen ze misschien: waarom ga je zo vaak naar het museum? Het is voor mij zó vanzelfsprekend als voeding voor de geest en de levensvreugd, dat ik niet snap dat mensen dat níet doen.

Maar die stukken schrijf ik onder meer om beter te onthouden wat ik gezien heb, om er wat meer tekst over te hebben dan ‘O wat mooi!’, om te begrijpen wat de kenners neergehangen hebben en hoe en waarom. Wie die kunstenaars waren en in verhouding tot elkaar. Kennis vergaren en delen. Mensen verhaaltjes en ideeën aanreiken, misschien ook enthousiasmeren. 

Will zei laatst: ‘Dus eigenlijk ben jij een influencer!’ 

Geen opmerkingen: